با طاق بستان در کرمانشاه بیشتر آشنا شویم
نوشته شده توسط : های هالیدی

 

این مجموعه در قرن سوم میلادی ساخته شده است و چند صحنهٔ تاریخی از جمله تاج‌گذاری خسرو پرویز،تاج‌گذاری اردشیر دوم،تاج گذاری شاهپور دوم و سوم در آن کنده‌کاری شده است.
شاهان ساسانی نخست نواحی اطراف تخت جمشیدرا برای تراشیدن تندیس‌های خود برگزیدند،اما از زمان اردشیر دوم و شاهان پس از اوطاق بستان در شمال غربیکرمانشاهرا انتخاب کردند که در بین راه جادهٔ ابریشم قرار داشت و دارای طبیعتی سرسبز و پر آب بود.

طاق بزرگ طاق بستان
مهمترين اثر در طاق بستان، ايوان بزرگ است كه از نظر معماري اطلاعات بيشتري را در اختيار ما قرار مي دهد.

ديوار انتهاي ايوان به دو بخش تقسيم شده است. بخش بالايي صحنه تاج ستاني خسرو پرویز شاه ساساني را نشان مي دهد و در بخش پائين نيز سواركاري نقش شده است.;
طاق بزرگ طاق بستان

در صحنه تاج ستاني،خسرو پرویز با صورتي سه ربعي و بدني تمام رخ بر روي سكويي ايستاده است.دست چپ را بر روي قبضه شمشير گذاشته و دست راست را به طرف اهورا مزدا دراز كرده است.

در سمت چپ شاه،پيكره آناهيتا، با صورت و بدني تمام رخ نقش شده كه بر روي سكويي ايستاده است. در دست چپ او سبوي آب و در دست راستش حلقه روبان داري ديده مي شود كه به طرف شاه دراز كرده است.
طاق بزرگ طاق بستان

در بخش پائين ديوار انتهاي ايوان، نقش مرد سواره اي حجاري شده كه حريفي پيش روي ندارد.اين سوار با صورتي سه ربعي و بدني تمام رخ سوار بر اسب قوي هيكلي است.اين شخص كلاه خودي بر سر دارد كه تمام صورت و گردن او را مي پوشاند، به طوري كه فقط چشمان او مشخص است.
لباس رنگارنگ سوار با نخ‌های زرّین بافته شده و دارای سبک‌های لوزی‌شکل و تزئین کاملاً هندسی است.
به عقیده برخی مورخان این سوار،خسروپرویز شاه ساسانی سوار بر اسب خود،شبدیز است.

ديوارهاي جانبي ايوان بزرگ به وسيله نقوشي تزئين شده كه صحنه شكار شاهي را نشان مي دهد.در ديوار سمت راست،صحنه شكار گوزن و در ديوار سمت چپ صحنه شكار گراز نقش شده است.
طاق بستان

صحنه شكار گوزن در قابي به طول 80/5 متر و عرض 90/3 متر حجاري شده است.در اين صحنه فيل باناني در سه رديف، گوزن ها را از طريق دروازه اي كه در سمت راست حصار تعبيه شده به داخل شكارگاه رم مي دهند.
طاق بستان

صحنه شكار گراز در قابي به طول 70/5 متر و عرض 13/4 متر حجاري شده است.در سمت چپ اين قاب، 12 فيل در 5 رديف عمودي نقش شده كه بر روي هر كدام از اين فيل‌ها، دو نفر سوار شده است.
 شاه لباسی در تن دارد که پارچهٔ آن مزین به نقش سیمرغ در نشانه‌های دایره‌وار است. لباس پاروزن‌ها نیز نقش‌های نمایشی دارد.

در مورد زمان ساخت اين ايوان در ميان محققين سه ديدگاه وجود دارد.ديدگاه اول توسط اردمن (Erdmann) مطرح شده است به نظر او، اين ايوان در زمان پيروز يكم  (459 ـ 448 م) ساخته شده است.

ديدگاه دوم توسط هرتسفلد (Herzfeld) ارائه شده است؛ او اظهار مي كند كه اين ايوان در زمان خسرو دوم (628 ـ 590 م) ساخته شده است.

ديدگاه سوم توسط فن گال (von. Gall) مطرح شده؛ او معتقد است اين ايوان همراه با نقوش ديوار انتهاي آن، در زمان پيروز يكم ساخته شده ولي صحنه هاي شكار شاهي در ديوارهاي جانبي ايوان متعلق به زمان خسرو دوم مي باشد.
امروزه در محافل ايران شناسي ديدگاه دوم يعني نظر هرتسفلد طرفداران بيشتري دارد.
طاق کوچک طاق بستان

ايوان كوچك به صورت فضاي مستطيل شكلي است که در دو طرف ورودي اين ايوان، دو جرز چهار گوش به پهناي 9 سانتي متر و بلندي 37/2 متر وجود دارد. بر بالاي اين جرزها اتاقي با قوس نيم دايره اي قرار گرفته است. ديوار انتهاي اين ايوان به دو بخش تقسيم شده که در بخش فوقاني، طاقچه اي ايجاد شده است. در داخل اين طاقچه، پيكره هاي شاهپور سوم و پدرش شاهپور دوم  همراه با كتيبه هايي به خط پهلوي و به زبان فارسي ميانه حجاري كرده اند.

در اين صحنه هر دو شخصيت به حالت ايستاده با صورتي نيم رخ و بدني تمام رخ نقش شده اند.هر دو،‌دست راست را بر قبضه شمشير و دست چپ را بر قسمت فوقاني غلاف قرار داده اند.
طاق بستان

در سمت راست ايوان كوچك،سنگ نگاره اي وجود دارد كه صحنه تاج ستاني اردشير دوم (383 – 379 م) نهمين شاه ساساني را نشان مي دهد. در اين صحنه، شاه ساساني به حالت ايستاده با صورتي سه ربعي و بدني تمام رخ در مركز صحنه نقش شده كه دست چپ را بر روي قبضه شمشير گذاشته و با دست راست حلقه روبان داري را از اهورا مزدا مي گيرد.

شاه تاجي برسر دارد كه در قسمت پائين آن به صورت نوار ساده اي است و قسمت بالاي تاج به شكل كوريمبوسي است كه بخشي از موهاي سر به صورت انبوه در آن قرار گرفته و به وسيله دو رشته روبان بسته شده است. همچنين به تاج شاه در قسمت پشت،روباني آويخته شده است.

در سمت راست شاه،پيكره اهورا مزدا به حالت ايستاده با صورتي سه ربعي و بدني تمام رخ نقش شده كه دست چپ را به كمر زده و با دست راست حلقه روبان داري را به شاه اهدا مي كند.
طاق بستان

در بخش فوقاني ديوار سمت چپ ايوان بزرگ، سنگ نگاره اي از دوره قاجاريه همراه با كتيبه اي به خط نستعليق حجاري شده است. در اين سنگ نگاره محمد علي ميرزا دولت شاه بر روي تختي نشسته است.
ساخت این سنگ نگاره صدمات زیادی به طاق بستان وارد کرده است.
طاق بستان
طاق بزرگ طاق بستان
طاق بستان
طاق بستان
طاق بستان
طاق بستان
طاق بستان
طاق بستان
طاق بستان
طاق بستان

طاق بستان
طاق بستان
طاق بستان
طاق بستان
طاق بستان
طاق بستان
طاق بستان
طاق بستان
طاق بستان
طاق بستان
طاق بستان
طاق بستان
طاق بستان

گردآوری از HiHoliday.ir



:: برچسب‌ها: تور لحظه آخری,تور ایرانگردی,جاذبه گردشگری ایران,جاذبه گردشگری کرمانشاه,طاق بستان,خرید بلیط هواپیما,پرواز چارتر کرمانشاه,تور شیراز,تور داخلی ,
:: بازدید از این مطلب : 185
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 15 فروردين 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: